Jau beveik du metus pardavėjai Lietuvoje privalo informuoti vartotojus apie kainų sumažinimą, tačiau iki šiol dauguma pardavėjų nežino, netaiko, sąmoningai atsisako vykdyti šį reikalavimą. Šis Civiliniame kodekse įtvirtintas teisinis reikalavimas gali sukelti rimtas teisines pasekmes už jo nesilaikymą, tad kaip teisingai informuoti apie sumažintą kainą ir kokios galioja išimtys, susijusios su laipsnišku kainų mažinimu ir lojalumo programomis?
Kas ta ankstesnė kaina?
Informuodami vartotojus apie kainos sumažinimą, pardavėjai privalo nurodyti ankstesnę produkto kainą. Ankstesnė kaina yra mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų iki kainos sumažinimo. Atkreiptinas dėmesys, kad reikėtų turėti omenyje ir iki esamos akcijos vykusias akcijas. „Pavyzdžiui, kovo mėn. pradėjote prekiauti preke be nuolaidos už 25 Eur, o nuo balandžio mėn. numatėte taikyti mėnesio trukmės akciją ir pardavinėjate prekę po 15 EUR, tad ankstesnė kaina bus nurodoma 25 EUR. Tačiau, jeigu gegužės mėnesį ta pati prekė bus pardavinėjama su akcija už 20 EUR, mažiausia kaina per 30 dienų, kurią reikės nurodyti bus 15 Eur“, – pasakoja ECOVIS ProventusLaw teisininkas Aušvydas Čebatorius.
Taigi, nustatant ankstesnę kainą tiesiog reikia prisiminti, už kokią mažiausią kainą per pastarąsias 30 dienų iki naujos akcijos paskelbimo vartotojas galėjo įsigyti tą pačią prekę.
Laipsniškas kainų mažinimas
Kai kurie pardavėjai, siekdami išvengti šio reikalavimo, gali bandyti remtis išimtimis, pavyzdžiui, laipsnišku kainų mažinimu arba lojalumo programomis. Vienos reklaminės kampanijos metu, kai kainos mažinamos palaipsniui, pardavėjai gali laikyti ankstesnę kainą mažiausia kaina 30 dienų laikotarpiu nuo pirmojo pranešimo apie kainų sumažinimą. Pavyzdžiui, jei mažiausia produkto kaina per 30 dienų iki akcijos buvo 100 Eur, pardavėjai, skelbdami apie 10 proc. nuolaidą, gali ją nurodyti kaip ankstesnę kainą. Net jei vėliau jie paskelbia papildomas 20 proc. ir 30 proc. nuolaidas, per visą kampaniją jie vis tiek gali naudoti tą pačią ankstesnę kainą, t. y. 100 Eur.
Siekiant pasinaudoti šia išimtimi, svarbu, kad prekės kaina per visą kainos mažinimo laikotarpį nepakiltų bei mažinimas būtų susijęs su ta pačia prekybos kompanija.
Lojalumo programos
Civilinio kodekso reikalavimai, susiję su ankstesne kaina, netaikoma pardavėjų siūlomoms lojalumo programoms, pavyzdžiui, nuolaidų kortelėms, kodams ar kuponams, kuriais suteikiamos išplėstinės nuolaidos tam tikrai pirkėjų grupei. Tačiau tam, kad būtų taikoma išimtis, reikia „tikros“ lojalumo programos (galbūt mokamos, galbūt skirtos tam tikram nedideliam klientų skaičiui, galbūt įsigaliojusios po tam tikro pirkinių skaičiaus ar pan.). Jeigu lojalumo programa taikoma iš esmės visiems registruotiems klientams, tuomet sprendžiant dėl mažiausios ankstesnės konkretaus produkto kainos naujos kampanijos metu, reikės atsižvelgti į kainą, kuri buvo taikoma lojalumo programos kampanijos metu.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba 2023 m. birželio mėn. skyrė baudą žinomai el. prekybos įmonei UAB „Varle“ būtent už netinkamą šios lojalumo programos išimties interpretavimą, todėl ECOVIS ProventuLaw kviečia prekybininkus rimtai žiūrėti į Civiliniame kodekse bei kituose vartotojų teises ginančiuose teisės aktuose įtvirtintas nuostatas.
ECOVIS ProventusLaw yra pasirengusi jus konsultuoti bei padėti išvengti nemalonumų, kurie sukeltų neigiamas pasekmes jūsų verslui.