Lietuvos Aukščiausiasis Teismas pasisakė dėl banko teisės vienašališkai nutraukti sutartį su klientu

2024 m. lapkričio 6 d. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) išnagrinėjo bylą, kurioje spręstas klausimas dėl banko teisės vienašališkai nutraukti banko sąskaitos sutartį su klientu. Teismas suformavo aiškias nuostatas, kada tokie veiksmai gali būti laikomi teisėtais ir proporcingais.

Ginčas kilo tarp banko ir jo kliento dėl vienašališko sprendimo nutraukti banko sąskaitos sutartį. Pirmosios ir apeliacinės instancijos teismai nusprendė kliento naudai pripažindami, kad bankas neturėjo svarios priežasties nutraukti sutartį.

Teismai pažymėjo, jog bankas savo veiksmus grindė pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos reikalavimais. Tačiau buvo konstatuota, kad vien šių reikalavimų vykdymas negali būti naudojamas kaip formalus pagrindas nutraukti sutartį, jei nėra aiškių ir svarbių priežasčių.

LAT savo nutartyje nurodė, kad mokėjimo paslaugų teikėjai (pvz., bankai) gali nutraukti banko sąskaitos sutartį tik:

1. Esant sutartyje numatytiems pagrindams – jei sutartyje iš anksto nurodytos aplinkybės, leidžiančios ją nutraukti.

2. Dėl svarbių priežasčių – jei tokios priežastys egzistuoja, net jei jų nėra tiesiogiai įvardyta sutartyje.

Teismas išskyrė, kad pagal Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymą, svarbia priežastimi gali būti pripažinta tokia situacija, kai kliento veikla kelia realią pinigų plovimo ar teroristų finansavimo riziką. Tačiau bankas turi įrodyti, kad sutarties nutraukimas yra proporcingas ir būtinas veiksmas siekiant valdyti šią riziką.

Teismas taip pat pabrėžė, kad:

  • Bankas privalo informuoti klientą apie sutarties nutraukimo priežastis, pateikiant pakankamai informacijos, kuri leistų identifikuoti problemą.
  • Tuo pačiu metu bankas turi laikytis teisės aktų nuostatų, kurios riboja informacijos apie prevencines priemones atskleidimą (vadovaujantis Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 23 straipsnio 1 dalimi).

LAT patvirtino apeliacinės instancijos teismo nutartį, kuri buvo palanki banko klientui. Ji yra galutinė ir neskundžiama. Šis sprendimas yra reikšmingas, nes formuoja praktiką, kuria siekiama apsaugoti klientų teises ir užtikrinti proporcingumą finansų įstaigų veikloje. Taip pat pabrėžia mokėjimo paslaugų teikėjų pareigą laikytis atsargumo principo, vengti formalizmo ir pagrįsti savo veiksmus esminiais įrodymais.

Ši nutartis atskleidžia, kaip svarbu finansų įstaigoms aiškiai ir detaliai apibrėžti savo paslaugų teikimo bendrąsias sąlygas, įskaitant konkrečias ir objektyvias sutarties nutraukimo aplinkybes bei sąlygas. Tokios prevencinės priemonės padeda užtikrinti teisinį tikrumą ir išvengti ginčų su klientais. Sutarties sąlygų skaidrumas ne tik apsaugo klientus, bet ir mažina finansų įstaigų riziką susidurti su teisminiais procesais.

Naujienlaiškio prenumerataSusisiekti