side-area-logo

Septynios FinTech tendencijos 2017 metais – ko tikėtis?

Septynios FinTech tendencijos 2017 metais – ko tikėtis?

Turbūt dar niekada FinTech paslaugų rinka nebuvo tokiame pakilime kaip dabar. Lietuva su Lietuvos banku priešakyje, suprasdami FinTech įmonių potencialą, jau kurį laiką deda pastangas, siekdama sudaryti kuo palankesnes sąlygas šioms įmonėms ateiti į Lietuvą. Akivaizdu, kad FinTech karštinė įsibėgėja, taigi, ko FinTech sektoriuje galime tikėtis šiais metais arba kaip ji paveiks finansinių paslaugų rinką?

ECOVIS ProventusLaw advokatė Inga Karulaitytė-Kvainauskienė išskiria 7 galimus didžiausius pokyčius ir tendencijas FinTech rinkoje šiais metais.

1. Didesnis dėmesys klientų lūkesčiams ir poreikiams.

Paprastas pavyzdys – metai iš metų klientai, paskambinę finansinių paslaugų įmonei, turėdavo išklausyti automatinį atsakiklį ir laukti, kol ateis jų eilė kalbėti su konsultantu. Tikėtina, kad 2017 m. šis automatizuotas klientų aptarnavimo būdas po truputį nyks ir finansinių paslaugų įmonės vis labiau prisitaikys prie savo klientų poreikių. Daugės finansinių paslaugų tiekėjų, pirmiausia FinTech įmonių – klientų aptarnavimui naudojančių įvairius pokalbių kambarius ir susirašinėjimo programėles. „Vartotojai tampa vis labiau skaitmeniškai išsilavinę („digital savvy“) ir atviri išmaniems technologiniams sprendimams. Tikėtina, kad skambučiai bankams ir finansinių paslaugų tiekėjams vis labiau grims į praeitį“, – įsitikinusi I. Karulaitytė-Kvainauskienė.

Jos mintims pritaria ir Lietuviškos finansinių technologijų (FinTech) bendrovės „Mistertango“ vadovas Audrius Ramanauskas. „Tendencija, skirti daugiau dėmesio paslaugų patogumui ir kliento potyriams, stiprėja jau ir Lietuvoje. Atsirado bekontakčiai atsiskaitymai, diegiamos naujos telefonų programėlės, o finansinių technologijų įmonės siūlo itin paprastus ir greitus atsiskaitymus internetu“, – komentuoja A. Ramanauskas.

2. Mokėjimų mobiliuoju telefonu proveržis

Mobilieji telefonai jau seniai nebeatlieka vien skambinimo ir žinučių rašymo funkcijos. Nuo jų mes tampame vis labiau priklausomi. Mobilieji telefonai palaipsniui tampa mūsų asmeniniais bankais, o mokėjimai mobiliuoju telefonu jau tampa įprasta praktika. Anot I. Karulaitytės-Kvainauskienės, pinigų pervedimai telefonas-telefonui būdu pasaulyje (greitai ir už ypač mažą mokestį) sparčiai augs ir toliau ir taps viena pagrindinių FinTech paslaugų vystymosi tendencija šiais metais.

„Vartotojai tampa vis labiau skaitmeniškai išsilavinę („digital savvy“) ir atviri išmaniems technologiniams sprendimams. Tikėtina, kad skambučiai bankams ir finansinių paslaugų tiekėjams vis labiau grims į praeitį“, – įsitikinusi I. Karulaitytė-Kvainauskienė.

3. Didės dėmesys saugumo reikalavimams

Dar vienas dalykas, kuris didėjant FinTech įmonių skaičiui taps bene prioritetiniu finansinių paslaugų tiekėjų siekiu, tai – pasitikėjimo ir saugumo užtikrinimas. „Esant dideliam kiekiui duomenų ir operacijų, finansinių technologijų paslaugų vystytojai savo instrumentus vis labiau turės pritaikyti tam, kad jie galėtų įžvelgti galimas rizikas ir užtikrintų klientų operacijų saugumą ypač sparčiai skaitmenėjančiame pasaulyje“, – neabejoja I. Karulaitytė-Kvainauskienė.

Jai antrina ir A. Ramanauskas, teigdamas, kad, pavyzdžiui, pirštų antspaudų naudojimas turėtų dar labiau paplisti užtikrinant mokėjimų saugumą. „Čia madas diktuoja pasauliniai sprendimai. Pavyzdžiui, mes patys perkame saugaus klientų identifikavimo technologijas. Savo ruožtu Lietuvos rinkos dalyvius griežtai kontroliuoja ir centrinis bankas, o tai taip pat ženkliai padidina vartotojų saugumą“, – kalba A. Ramanauskas.

4. Vadinamųjų „InsurTech“ plėtra

Tuo metu, kai 2016 m. buvo pensijų draudimo FinTech įmonių kilimo pradžios metai, tikėtina, kad šiemet jų plėtra įgaus pagreitį. Pensijų draudimai taps arba bent stengsis tapti lankstesni – pasaulyje daugės FinTech startuolių, siūlančių pensijų kaupimo, bei gyvybės draudimo paslaugas, kurias bus galima užsisakyti mobiliajame telefone esančios programėlės pagalba vos keliais paspaudimais, taip išvengiant lankymosi pas draudikus. Vis dėlto I. Karulaitytė-Kvainauskienė pabrėžia, kad nors draudimo sektorius yra milžiniškas, tačiau Lietuvoje šios FinTech rūšies plėtra kol kas yra ribota dėl teisinių reikalavimų – patekti į draudimo rinką kol kas yra nemažas iššūkis.

„Esant dideliam kiekiui duomenų ir operacijų, finansinių technologijų paslaugų vystytojai savo instrumentus vis labiau turės pritaikyti tam, kad jie galėtų įžvelgti galimas rizikas ir užtikrintų klientų operacijų saugumą ypač sparčiai skaitmenėjančiame pasaulyje“, – neabejoja I. Karulaitytė-Kvainauskienė.

5. Reguliacinių technologijų plėtra ir reguliatorių suaktyvėjimas

Finansinės paslaugos skaitmeniniame amžiuje reikalauja naujo reguliacinio požiūrio. Reguliacinės technologijos apima greitus, lanksčius, patikimus, saugius, lengvai integruojamus, ekonomiškus reguliacinius sprendimus, suteikiančius konkurencinį pranašumą bei yra paremtos inovacijų finansų sektoriuje, siekiant ne tik padėti reguliatoriams apsaugoti vartotojus nuo duomenų saugumo pažeidimų, įsilaužimų, pinigų plovimo ir kitos apgaulingos veiklos, bet kartu siekiant ir rinkos vientisumo bei skatinti konkurenciją.

Akivaizdu, kad senasis reguliacinis mechanizmas buvo palankus tik tradiciniams bankams, o atsiradus galimybėms finansines paslaugas naudojantis informacinėmis ir komunikacinėmis technologijomis teikti ne tik jiems, senasis reguliavimas turi keistis. „Džiugu, kad Lietuvoje tiek Finansų ministerija, tiek Lietuvos Bankas, siekdami paskatinti konkurenciją finansinių paslaugų sektoriuje, daug dirba siekdami pritraukti naujų finansinių paslaugų įmonių, kurdami palankią teisinę bazę, tačiau nepamiršdami ir prevencinių (pinigų plovimo, duomenų apsaugos) priemonių“, – teigia ECOVIS ProventusLaw adovokatė.

6. FinTech įmonių išsigryninimo metas

Daugėjant FinTech įmonių skaičiui, didės jų specializacija ir kiekviena iš jų turės ieškoti savo privalumų nuo konkurentų. „Tos, kurios neturės jokių pranašumų, nustos veikti arba integruosis su kitais“, – mano ECOVIS ProventusLaw advokatė pridurdama, jog galima tikėtis ir  vertikalios pinigų skolinimo, draudimo platformų ir mokėjimo sistemų integracijos.

Akivaizdu, kad senasis reguliacinis mechanizmas buvo palankus tik tradiciniams bankams, o atsiradus galimybėms finansines paslaugas naudojantis informacinėmis ir komunikacinėmis technologijomis teikti ne tik jiems, senasis reguliavimas turi keistis.

7. Neapibrėžtumas

Vis dėlto Didžiosios Britanijos išstojimas iš Europos Sąjungos, Donaldo Trumpo išrinkimas JAV prezidentu verčia diskutuoti, kur pasuks FinTech įmonės? Donaldo Trumpo norai stabdyti laisvos prekybos sutartis ir globalizaciją bei izoliacinės politikos nuotaikos sukelia įvairių diskusijų dėl FinTech įmonių tolimesnės plėtros ir perspektyvų. „Po Brexit‘o daugelis FinTech įmonių jau dabar dairosi, kur kelti sparnus, o kitos šalys vis labiau tarpusavyje varžosi, siekdamos jas pritraukti“, -pastebi I. Karulaitytė-Kvainauskienė.

Neabejotina, kad Didžiosios Britanijos išstojimas iš ES tikrai paveiks FinTech sektoriaus rinką 2017 m. Tik kas tuo pasinaudos geriausiai..?

Inga Karulaitytė – Kvainauskienė